Fotoutmaningen!

Jag har blivit utmanad av SA och Annica R (Just me!). Utmaningen går ut på att presentera sin sjätte bild ur sitt sjätte album och skriva något om den. Sjätte album…??? Från början  eller slutet? Jag stegade bakåt från senast publicerade album sex ggr och kom till albumet test som bara innehöll 2 bilder. Så jag publicerar den sista bilden av de 2 och lägger till lite text om bilden.
 
 
Denna bild visar Smédammen i Stora Lassåna. På 16-1700-talet var smedjan av stor betydelse för orten. Malmen fraktades hit från gruvindustrin runtikring och här smältes den och smiddes. Bruket på Stora Lassåna van pris i tyskland för sin fina kvalité på järnet och verksamheten finns omnämnd i "Jernkontorets annaler". http://runeberg.org/display.pl?mode=facsimile&work=jernkont/1910&page=0182
 
Dammen hade byggts för att driva en hammare och troligen är den bygdens senaste, för området heter "Nyhammaren". Den gamla Smedbyggnaden har jag bilder på i mitt album och den är idag renoverad till moderna lägenheter.
 
OK bilden…
Jag fick så många bilder från bloggvänner med ramar och reliefer att jag blev tvungen att testa om jag kunde göra nåt liknande. Detta blev resultatet och bilden döpte jag till Test!
 
Utmaningen är därmed antagen och uppdraget fullgjort…
 
Ha dé gott
/charles

Om Charles

Pensionär Ordf. Ramundeboda-Laxå hembygdsförening
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Fotoutmaningen!

  1. Just me_Annica skriver:

    Hej o Go kväll på dig. Roligt att få veta lite om historien bakom bilden. Har kollat lite på nätet om ("Järnbrukets annaler" har inte hört om det innan).Önskar dig en fin veckoslutHa det bäsrAnnica

  2. Skyttenman skriver:

    Go kväll Charles. Fin bild du har och jag säger som Annica, att det var trevligt att kunna läsa lite om bakgrunden till bilden/dammen.Ha en trevlig helg!SA

  3. marita skriver:

    Hej Charles!Visst är denna utmaning en rolig ide’!Din bild är väldigt vacker och jag tycker att du har lyckats väl med ditt test.KraM.

  4. vindvittra skriver:

    Hejsan!!Vad trevligt det har varit med denna utmaning och alla fina bilder som alla spacesvännerhar fått ut på sina bloggar och berättelserna kring bilderna.önskar dig en fin helg Från Kristina

Lämna en kommentar